PROS AND CONS

Jag motionerar/tränar ju alltid oftast hemma, då jag har fördelen med att bo på landet/i skogen. Det finns oftast alltid någonting att göra, speciellt när man har antingen hund eller häst. För den som kanske inte tycker likadant som mig - här kommer fördelar och nackdelar med att träna utomhus/ i skogen. [Jag är ingen exper på något av det här, tyckte bara att det var kul att göra ett sånt här inlägg.]

Fördelar
Det är GRATIS. Min pappa brukade alltid säga innan när jag köpte engångs eller tiogångskort på Friskis - Varför tränar du inte hemma/ute? Det är ju gratis!! Och för en student kanske det underlättar med ekonomin.

Ingen ser dig. För en annan som tränat på gym innan, så tycker jag att det lätt blir överprestation när man har så mycket andra människor runt sig. I skogen har du ingen som dömer, ingen kan säga något med sina blickar. Men det finns ju självklart de som behöver den boosten, att göra mer för att andra tittar hjälper.

Syreupptagningen. Jag kanske har fel, men är det inte lättare att andas när man tränar utomhus? Jag tycker det iallafall. Du andas lättare (om du då inte har allergi, haha) och det gör ju att man orkar mer. Eller?

Terrängen. Jag känner att jag får mer gjort om jag rör mig i skogen, jag har rört heela kroppen i terräng. Man använder sig av mer muskler än på ett vanligt löpband, och det är mjukare för fötter och leder i skogen, när det inte är så hård mark.

Vitaminerna. Är du utomhus och motionerar och det är klart och soligt väder samlar du på dig massor med D-vitaminer. Du får även lite extra färg, då ju mer man rör på sig när det är soligt desto mer färg får man. Så res dig upp ifrån solstolen och gå en promenad!

Vädret. Som ovan - D-vitaminer får man, och är det extra fint väder kan man gå en långrunda med hunden, ta med sig en kompis och stanna och fika/ ta en picknick på vägen vettja. Det höjer alltid humöret för mig.
Nackdelar
Allergier. För den som kanske har pollenallergi eller annat liknande kanske det inte är så lätt att träna utomhus just den här tiden på året, då det förekommer ganska mycket, speciellt i skogar osv. 

Vädret. Det finns både för-och nackdelar med vädret när man tränar utomhus. Du måste anpassa dina kläder bättre om du tränar ute. Hemma på gymmet kan man ju i princip träna i samma sorts kläder året runt, för att det är inomhus. Utomhus ska du till exempel se till så du har regnavstötande jacka och byxor, skor som är terränganpassade (om du inte tränar i elljusspår eller stadsslingor då) och alltid se upp för oväder. Men det går kolla hur enkelt som helst i mobilen eller på datorn. Massor med tunna lager är det bästa att tänka på!

Djuren. Det finns både små och stora djur i skogen som man kanske ska passa sig för. Allmännt irriterande flugor och spindelnät i ansiktet är väl en småsak, men det finns fästingar och småkryp som man måste kolla direkt när man kommer hem så att de inte har satt sig någonstans! De värsta filurerna för mig är Älgloppor, som kommer fram i slutet av augusti/början av oktober. Det är oftast då jag slutar motionera helt i skogen, haha. De stora djuren - rådjur, älgar - och ibland vanliga kor - är inte så himla farliga. De är oftast räddare för dig än vad du är för dem, och hinner försvinna innan du ens ser dem. Man ska bara se till vilken tid på året man faktiskt är i skogen - jaktmässigt och när de fått kalvar.. Du ska helst inte vistas i skogen under tiden för jakten, då det är farligt för dig, då du själv kan bli sedd som ett djur och eventuellt bli skjuten. Man varnar självklart almänheten när jakt pågår i ett område, men det är inte alla som lyssnar ändå. Tänk då på att ha en reflexväst som visar att du är människa! Annars så kan älgar/rådjur bli eventuellt aggressiva när de fött barn, då de försvarar sina kalvar.
äcklig älgloppa (ryser bara jag ser den..)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback